Til Jonblogg - HovedsidenTil infodesign.nos nyhetsside.

JonblOGG

27.1.09

Alt blir gratis...

Overskriften skal selvsagt ikke tas 100% bokstavelig, men illustrerer for så vidt noe jeg nettopp postet til fotostudentene:

Det foregår for tiden en interessant debatt om bildebruk på Journalisten.no. Bakgrunnen er at mane blogger bruker bilder uten å betale, eller spørre om lov. Fotografen krediteres heller ikke.

Nå finnes det også mange eksempler fra pressen, så hvem som bryter loven er i og for seg ikke det mest interessante. Det debatten imidlertid illustrerer er de problemene som oppstår når kostnaden ved å publisere og mangfoldiggjøre bilder blir tilnærmet null. Dette er en åpenbar utfordring for de som ønsker å leve av å ta bilder - alle former for digitalt kopierbart innhold, for den saks skyld.

Mange kunne kanskje hatt nytte av å lese Chris Andersons artikkel Free! Why $0.00 Is the Future of Busines. Han skriver blant annet: "Over the past decade, however, a different sort of free has emerged. The new model is based not on cross-subsidies ? the shifting of costs from one product to another ? but on the fact that the cost of products themselves is falling fast." Dette gjelder i høy grad for digitale fotografier.

For å anskuliggjøre hva Anderson snakker om. På en tjeneste som Flickr finner du i skrivende stund 11.555.083 bilder som du kan bruke til hva du vil forutsatt at du henviser til fotografen (vær imidlertid varsom med bilder av personer, her slår andre regler inn). Dette vil trolig øke til15 millioner bilder i løpet av dette året. De fleste av bildene er neppe særlig interessante, men det finnes mange fotografier av høy kvalitet. Ved hjelp av gode søketjenester er det relativt enkelt å finne bilder som kan illustrere en artikkel eller nyhetssak,

Med andre ord. Tyvlån av bilder er ikke kjernen av problemet. "Problemet" er i mange sammenhenger at bilder er gratis.

Anderson trekker opp tre scenarier, som en innholdsprodusent (f eks en fotograf og/eller skribent) gjør lurt i å tenke gjennom:

  1. scenario - kunden betaler for eksklusivitet : Low-cost digital distribution will make the summer blockbuster free. Theaters will make their money from concessions ? and by selling the premium moviegoing experience at a high price.
  2. scenario - innholdet betales gjennom reklamefinansiering og sponsing : Ads on the subway? That's so 20th century. By sponsoring the whole line and making trips free, the local merchants association brings grateful commuters to neighborhood shops.
  3. scenario - produktet pakkes inn gjennom bundling (kjøp noe for å få noe annet gratis) : It's a free second-gen Wiii! But only if you buy the deluxe version of Rock Band.
Oppdatering 05.03.09:

Chris Anderson sier dette bedre enn meg (via NRKbeta):

Etiketter: , ,

3 Kommentarer:

Den 27 januar, 2009 21:52, skrev Anonymous oaø dette:

Er den imgfree-bloggen din? Utrolig mye flott.

 
Den 27 januar, 2009 23:11, skrev Blogger Jon dette:

Joda, den er min. jeg opprettet den fordi den kjappeste måten å "lagre " sliike bilder på er å blogge direkte fra Flickr. Tar neppe mer enn fem sekunder straks en har funnet et bilde. Ulempen er at jeg ikke får kategorisert dem, så alt havner i en røys.

Enig i at det er mange fine bilder. Min erfaring er også at man for de aller fleste formål finner egnete illustrasjonsbilder med en CC-BY lisens. Bilder fra spesielle situasjoner er selvsagt noe annet, og denne typen bilder blir på ingen måte gratis - det er jo denne typen bilder fotografene skal leve av.

Jeg synes hele diskusjonen på Journalisten.no er litt på siden av det som virkelig er interessant. Den saken som diskuteres handler jo mest om mer ller mindre glade amatører, som bruker bilder de ikke har rettigheter til. De økonomiske konsekvensene er neppe av særlig betydning ettersom dette uansett er et marked med lav betalingsvilje. Dernest er det vel mest snakk om litt kollektiv voksenopplæring, og de fleste vil finne ut hvordan de skaffer seg bilder der rettighetene er i orden.

Jeg forsøkte å trekke frem det prespektivet som jeg mener er adskillig mer fundamentalt: at et tilstrekkelig stor antall amatørfotografer (og noen profesjonelle) ønsker å gi bort noen av bildene sine mot å bli kreditert, noe som åpenbart gjør noe med markedet etter hvert som "kundene" begynner å ta disse mulighetene i bruk.

Selv er jeg mer restriktiv med lisensieringen av mine egne bilder på Flickr, og benytter en CC BY-NC-SA (navngivelse - ikke kommersiell - del på like vilkår), men også det betyr at de fleste bloggere kan benytte bildene. jeg ser at mer enn 27 millioner bilder er delt med denne lisensen. Legger en sammen alle de forskjellige bildene med lisenser, som bør kunne brukes av de fleste bloggere, kommer en opp i mer en 75 millioner fotografier (riktignok mange med bilde av personer, der en bør være litt forsiktig), noe som burde gi nok å velge i.

 
Den 30 januar, 2009 04:40, skrev Anonymous Sonitus dette:

Denne posten er anbefalt på http://sonitus.org/

 

Legg inn en kommentar

Til forsiden
Til toppenjon @ infodesign.no
Prosjektet Nyheter

Filmarkivet

Informasjonsdesign for digitale medier

Fotoblog